Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacyverklaring. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 
 

Geen cookies weer te geven

 
 

Geen cookies weer te geven

 

Geen cookies weer te geven

Ga naar de inhoud

Ik ben P.A.

Ik ben P.A. staat voor ‘Ik ben Professional Assistent’. Het is een praktisch lesprogramma dat werknemersvaardigheden, participatie, zelfvertrouwen en talenten van deelnemers versterkt binnen hun eigen interessegebied. Hiermee bereiden ze zich voor op uitstroom naar vervolgonderwijs of de arbeidsmarkt.

Accepteer de cookies om toegang te krijgen tot deze inhoud

Wat leer je bij Ik ben P.A.

  • Plannen en organiseren
  • Presenteren
  • Omgaan met druk en tegenslag
  • Regels maken en afspraken naleven
  • Samenwerken en overleggen
  • Werken en verantwoordelijkheid
  • Werkhouding en reflectie

Jongeren van 16-18 jaar leren niet meer bij rekenen en taal, maar hebben grote ontwikkelstappen te maken in competenties die bij Ik ben P.A. terugkomen.”​

– Docent van de Zonnehoek uit Apeldoorn​

Na het afronden van Ik ben P.A.

  • Dwingen jongeren respect af
  • Barsten ze van de creatieve ideeën
  • Zitten ze vol zelfvertrouwen
  • Zijn ze trots op wat ze bereiken
  • Hebben ze veel geleerd voor de toekomst
  • Zitten ze boordevol energie
  • Tonen ze hun lef en talent

Mijn zelfvertrouwen is gegroeid en ik heb geleerd om socialer te zijn en complimenten te geven en ontvangen.” 

 – Deelnemende leerling Ik ben P.A.

Vakgebieden

Er zijn op dit moment zes verschillende vakgebieden binnen Ik ben P.A. Zo kunnen jongeren zich ontwikkelen in een voor hen motiverend vakgebied!

  • Sport P.A.: leerlingen plannen en begeleiden sportactiviteiten, zoals een gymles.
  • Media P.A.: leerlingen ontwikkelen media-vaardigheden, zoals vlogs maken of een workshop verzorgen.
  • Horeca P.A.: leerlingen draaien mee in horeca-activiteiten, zoals een lunch bereiden en serveren.
  • Art P.A.:  leerlingen plannen en begeleiden culturele activiteiten, zoals een graffitiworkshop.
  • Groen P.A.: draaien mee in het groenbeheer, zoals tuinonderhoud of heggen snoeien.
  • Techniek P.A.: leerlingen ontwikkelen technische vaardigheden, zoals fietsen repareren of lampen vervangen.

Onze aanpak

Verkennend gesprek & voorstel

Het lesprogramma Ik ben P.A. wordt aangeboden door Special Heroes Nederland aan alle clusters van VSO-scholen en scholen voor praktijkonderwijs. Is een school of instelling geïnteresseerd in het programma, dan plannen we een verkennend gesprek in met de regionaal projectleider van Special Heroes Nederland. Op basis van de wensen stellen we een plan van aanpak op. Hierin nemen we ook een voorstel op voor het scholingsprogramma voor docenten en stagiaires, de materialen, de planning en de kosten. Als de school hiermee akkoord gaat, gaan we samen aan de slag!

Train-de-leraar

Docenten leren hoe ze leerlingen tot P.A. kunnen opleiden via een scholingsprogramma met de volgende onderdelen:

  • Training & digitale omgeving: Een dagdeel training op locatie, implementatie begeleiding en vervolgtraining is maatwerk. Toegang tot de digitale omgeving met les- en promotiematerialen.
  • Lesmateriaal: Lespakket met lesbeschrijvingen, oefeningen, kleding, certificaten en promotiemateriaal zoals posters en flyers om het programma te promoten.
  • Support: Begeleiding en ondersteuning door Special Heroes Nederland.

Aan de slag!

De school start met het flexibele lesprogramma, bestaande uit:

  • Deel 1 Binnenschoolsprogramma: Gemiddeld 16-26 weken theorie en praktijklessen binnen de school. Focus op lesvoorbereiding, uitvoering en evaluatie. Jongeren ontvangen een certificaat van deelname.
  • Deel 2 Praktijkstage: Minimaal 15 uur praktijkervaring bij een vereniging, school of evenement. Jongeren organiseren een activiteit, begeleid door een praktijkbegeleider. Bij succesvolle afronding ontvangen ze het P.A.-certificaat.

Voordelen Ik ben P.A.

  • Een flexibel lesprogramma voor 16 tot 26 weken, inclusief werkmap voor docenten en leerlingen.
  • Een digitale omgeving en persoonlijke begeleiding door regionale projectleiders.
  • Ontwikkeling van relevante vaardigheden en zelfvertrouwen bij jongeren.
  • Speciaal ontwikkelde materialen voor deelnemers versterken het gevoel van trots en ergens bij horen.
  • Promotiemateriaal om het programma te introduceren binnen de school of instelling. Ook is dit handig om jongeren en hun ouders/verzorgers te informeren over de inhoud van het programma.
  • Het lesprogramma past binnen het reguliere curriculum en biedt mogelijkheden buiten schooltijd.
  • Na de succesvolle afronding van het traject ontvangen jongeren een certificaat als waardevolle erkenning.

Wij zien leerlingen met de week groeien in zelfvertrouwen, zelfstandigheid, pro-activiteit en met name in samenwerken als groep!

Linda, Schooldirecteur

De benadering heeft een positief effect op de jongeren. Uitgaan van datgene wat je kunt, in plaats van ‘werken aan je problemen’.

Docent VSO De Korenaer

Als trainer assistent leren jongeren nieuwe vaardigheden en ontdekken hoe uitdagend lesgeven is. Dit inzicht verbetert hun gedrag in reguliere lessen.

Sportdocent Bijzonder Jeugdwerk

Veelgestelde vragen

Jongeren leren hun talenten te ontdekken en ontwikkelen zich door te assisteren bij activiteiten binnen hun eigen interessegebied. Maar Ik ben P.A. levert ze nog meer op, want ze:

  • Dwingen respect af;
  • Barsten van de creatieve ideeën;
  • Zitten vol zelfvertrouwen;
  • Zijn trots op wat ze bereiken;
  • Hebben veel geleerd voor de toekomst;
  • Zitten boordevol energie;
  • Tonen hun lef en talent.

Jongeren ontdekken hun talenten én ontwikkelen zich binnen hun eigen interessegebied. Ik ben P.A. is een prachtig lesprogramma voor scholen en instellingen die op een vernieuwende manier aan de slag willen met competentieontwikkeling. Deze werkwijze sluit aan bij scholen die de 21-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerken, probleem oplossen en creatief denken een plaats in hun schoolplan willen geven.  Hierbij staat de leerling centraal.

Deelnemers van Ik ben P.A. gaan aan de slag met verschillende competenties:

  • Presenteren;
  • Omgaan met druk en tegenslag;
  • Aansturen;
  • Plannen en organiseren;
  • Leren;
  • Samenwerken en overleggen;
  • Inzetten van materialen en middelen.

Het Ik ben P.A. programma kan gevolgd worden als MDT traject. MDT doe je echter in je vrije tijd of tussenjaar. Soms kan het ook onder schooltijd. Ik ben P.A. is een flexibel lesprogramma voor 16 tot 26 weken, dat in principe binnen het reguliere curriculum past.

Aan de slag met Ik ben P.A.

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het organiseren van het Ik ben P.A. programma bij jou op locatie.

Naam
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA. Het privacybeleid(opent in nieuw tabblad) en de servicevoorwaarden(opent in nieuw tabblad) van Google zijn van toepassing.

Steun kinderen met een beperking